Isnin, 1 Jun 2015

SURAU SUNGAI SERAI, KAMPONG SEMERBOK.


Surau Sungai Serai telah dibaikpulih dan di up-grade bagi memberi keselesaan kepada jemaah disini dan menjelangnya bulan Ramadhan nanti kembalilah surau ini digunakan untuk bertarawih serta aktiviti keagamaan yang lainnya. Marilahlah kita kembali bersama mengimarahkan surau ini dengan hampirnya ramadhan yang kunjung tiba tidak lama lagi.


Surau Sungai Serai.


Diriwayatkan dalam Shahih Muslim dari Abu Hurairah ra, bahwa seorang yang buta datang menemui Rasulullah saw seraya berkata: “Wahai Rasulullah, sungguh aku tidak memiliki penuntun yang bisa menuntunku ke masjid”. Orang itu meminta keringanan kepada Rasulullah saw. Maka Rasulullah pun mengizinkannya. Namun kemudian ketika orang itu berpaling, Rasulullah saw memanggilnya seraya berkata: “Apakah engkau mendengar panggilan untuk solat?” Dia menjawab: “Ya”. Maka beliau s.a.w bersabda: “Kalau begitu penuhilah!”
(HR. Shahih Muslim dalam Kitabul Masaajid).

3 ulasan:

  1. Syabas kepada penulis, beginalah surau di Kg Sungai Serai, kg saya. Mungkin didalam bulan puasa ni ianya digunakan untuk tarawih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di Kampung Semerbok ada sebuah Masjid dan dua buah Surau dibawah naungannya iaitu Surau Kuala Merbok dan Surau Sungai Serai. Imarahkanlah...

      Padam