Isnin, 25 Mei 2015

MAKAM LAMA DI SUNGAI BATANG MERBOK, SEMERBOK.



Salah satu kesan diantara berberapa kesan penempatan awal terdapat berhampiran Sungai Batang Merbok.Batu nisan yang kelihatan dalam foto bukanlah batu tanda asal. Ianya diletak selepas tamat perang dunia kedua mengantikan ketulan batu kerikil yang ada ketika itu.Menurut cerita orang terdahulu, salah seorang di antara yang dikuburkan di sini ialah seorang panglima yang di gelar Kuntul. Mungkin panglima ini seorang yang tinggi dan lampai berperwatan seperti bangau.

Tuan Hadi Bahrum : Yang diatas bukit itu Rajanya. Kata Datuk Sei namo eh Megat Panji Alam.Sei tak berapo ingat bang sama ada Guntul atau Kuntul...sebab dulu kecik kecik tak ambik perhatian.

Tuan Aziz Ujang : Tadi kami kesana buat tahlil rengkas nak menyambut bulan puasa. Dah lama sangat diabaikan tempat itu.Marilah kito tengok gambar ni ha.....






Suatu lagi sejarah makam lama timbul dari seorang penduduk kampong yang perihatin tentang sejarah Kampong Semerbok dan beliau khabarkan kepada kita yang makam lama ini merupakan telah wujud penempatan lama sebelum kita bermastautin di sini. Siapakah mereka, Raja dan pahlawannya, Megat Panji Alam adalah jawatan dan raja dari mana mereka ?

Artikal dan cerito adalah sumbangan Tuan Aziz Ujang - Kampong Semerbok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan